Waarom u bij het bepalen van de SEO-teamgrootte moet kijken naar de operationele behoeften en de impact op de omzet. Als consultant die gespecialiseerd is in interne SEO, wordt mij vaak gevraagd hoe groot het SEO-team moet zijn. De meeste mensen denken dat het te maken heeft met omzetcijfers. Hoewel dat in de vergelijking komt, is het geen toonaangevende indicator van de grootte van het SEO-team dat een bedrijf nodig heeft. 

Laten we enkele factoren onderzoeken die ik in overweging neem bij het doen van aanbevelingen voor de grootte van het SEO-team. Ze zijn meestal verrassend voor de meeste SEO-teams! De reden is dat ik naar de operaties kijk, niet alleen naar de inkomsten. Inkomsten kunnen helpen de teamgrootte te rechtvaardigen (of te beperken), maar het is geen indicatie van de benodigde SEOuren in een week. 

Factor # 1: Complexiteit van de website 

Als uw site eenvoudig is, heeft u meestal een kleiner SEO-team nodig. De reden is dat uw SEO’s waarschijnlijk minder branden achterna zitten. 

Complexere websites hebben een hoger risico op het introduceren van SEO-problemen met zelfs kleine veranderingen. De meeste SEO-teams besteden een goed deel van hun week aan het achtervolgen van projecten, het blussen van branden en proberen SEO-problemen te minimaliseren in plaats van de SEO-inkomsten te verhogen. 

Dit alles betekent dat als je SEO doet voor een site zonder veel complexe functionaliteit, dit een factor is die me zou doen denken aan een kleiner SEO-team. 

Factor # 2: Aantal ontwikkelaars, aantal agile ontwikkelingsteams en frequentie van lanceringen 

Zonder twijfel, dit is een van de leidende factoren voor het bepalen van de SEO-teamgrootte bij een groter bedrijf. Sommige bedrijven waarmee ik heb samengewerkt, hebben meer dan 150 ontwikkelaars die werken aan de zoekmachine-gerichte aspecten van de site. In deze situaties hebt u meer dan één technisch SEO-persoon nodig om elk van deze releases te begeleiden om ervoor te zorgen dat ze SEO-vriendelijk zijn. 

Factor # 3: Aantal productmanagers 

Productmanagers zijn een van de meest invloedrijke rollen op een website en ze draaien constant projecten op gang. SEO-teams moeten gebonden zijn aan de heup van productmanagers en moeten een goed begrip hebben van wat productmanagers op de site willen veranderen. 

Als u één of slechts een handvol productmanagers heeft, heeft u minder SEO-uren nodig om met hen samen te werken. Maar als u 12 productmanagers hebt, kost interactie met productmanagers veel SEO-tijd.  

Factor # 4: Aantal merchandisers die pagina’s / inhoud maken 

Handelaren in elk bedrijf vervullen verschillende rollen en bij veel bedrijven hebben ze de bevoegdheid om nieuwe pagina’s te maken, nieuwe inhoud te schrijven en links binnen de site en navigatie te wijzigen. 

Als je een paar merchandisers hebt, is het gemakkelijker om op de hoogte te blijven van wat ze doen, maar als je 8 merchandisers hebt, zijn er veel meer SEO-middelen nodig om hen te begeleiden bij zoekwoorden voor hun nieuwe pagina’s, het type inhoud dat nodig is te rangschikken en ervoor te zorgen dat ze geen wijzigingen aanbrengen in bestaande pagina’s die SEO kunnen schaden. 

Factor # 5: Aantal UX-ontwerpers 

Het aantal UX-ontwerpers dat zich richt op pagina’s met een zoekmachine, heeft grote invloed op het aantal nieuwe pagina-ontwerpen dat door de ontwikkelmachine wordt rondgedraaid. Ik vind meestal dat hoe meer ontwerpers, hoe meer SEO-vereisten u moet definiëren voor ontwikkeling. 

Factor # 6: Aantal schrijvers en hun schrijfervaring 

Als schrijvers eenmaal begrijpen hoe ze de inhoud voor SEO kunnen optimaliseren (en zich eraan hebben kunnen binden of ertoe zijn aangezet het te doen), kunnen ze echt beginnen de website te beïnvloeden vanuit een inhoudsperspectief.  

Helaas hebben de meeste bedrijven niet veel schrijvers voor de website, en het maken van deze inhoud valt op de schouders van rollen die geen ervaren schrijvers zijn. Voor deze niet-professionele schrijvers is het vaak een grotere uitdaging voor hen om rekening te houden met alle zakelijke behoeften, conversiebehoeften en SEO-behoeften in inhoud en het toch elegant en on-brand te laten klinken. Dit betekent dat het SEO-team meer tijd zal besteden aan het beoordelen van inhoud en dat het SEO-team mogelijk alle titeltags en metabeschrijvingen moet schrijven.  

Factor # 7: Hoeveel analyse en rapportage is nodig 

Sommige bedrijven zijn zo zwaar dat SEO-teams gemakkelijk één persoon kunnen toewijzen aan het opstellen van rapporten en schattingen voor het verhogen / verlagen van inkomsten op basis van voorgestelde wijzigingen. 

Voor het perspectief bracht ik een week door met een klant op locatie en zag ik haar onverwachte drie solide dagen doorbrengen met het voorbereiden van statistieken voor een bedrijfsreview per kwartaal en twee dagen analyseren van een voorgestelde A / B-test die, indien gelanceerd, de sitenavigatie zou krimpen met 30%. Dit verklaart niet eens de reguliere rapportage die leidinggevenden en andere teams wilden zien. Bij dit bedrijf zijn er veel SEO-uren besteed aan analyse en rapportage. 

Een andere klant wist dat hun productmanagers een aanzienlijke hoeveelheid SEO-gegevens nodig hadden, uitgesplitst naar categorie van hun e-commerce-site, als regelmatige maandelijkse SEOrapportage. Ze realiseerden zich dat er twee tot vier SEO data-analisten nodig waren om de rapportageverzoeken te ondersteunen. Natuurlijk verdienden ze bijna een miljard dollar aan SEOinkomsten per jaar, zodat ze de kosten van zo’n team konden rechtvaardigen.  

Factor # 8: SEO-kennis van elke hierboven genoemde rol 

De laatste factor waar ik het over wilde hebben, is waar elke rol is wat betreft SEO-kennis. Weten ze veel of praktisch niets? 

Ik heb veel niet-SEO-teams met enthousiasme gezien om aan SEO te werken (factor 8), maar ze wisten zo weinig dat hun enthousiasme de expertise niet voldoende kon compenseren om tijdinvesteringen in SEO efficiënt te maken. 

Als uw niet-SEO-teams niet voldoende SEO-kennis hebben (noch genoeg enthousiasme voor SEO), is de oplossing effectieve SEO-training en toolkits, omdat: 

Als uw niet-SEO-teams weinig tot niets weten over SEO en u ze niet kunt trainen in de 20% van SEO die 80% van de impact op hun rollen maakt, dan zijn uw SEO-manuren voor elke van de vorige factoren zullen toenemen. Het zal meer tijd kosten om SEO vereisten te communiceren, projecten te achtervolgen, herwerken te beheren, etc. 

Als uw niet-SEO-teams een goed begrip hebben van de 20% van SEO die 80% van de impact op hun rollen maakt, dan zal het SEO-team minder tijd besteden aan het achtervolgen van projecten en het blussen van branden. Het zou in veel gevallen ook moeten betekenen dat teams met SEOvriendelijke suggesties komen die het SEO-team kan beoordelen. Ten slotte betekent dit dat SEOgesprekken korter en effectiever zijn, wat betekent dat u minder tijd besteedt aan het bereiken van meer, minder misverstanden hebt (dus minder nabewerking), etc. 

Volgende stappen: bepaal de SEO-teamgrootte die uw bedrijf nodig heeft 

Schat de benodigde manuren voor elke bovenstaande factor en gebruik die om te beginnen met het uitzoeken van de grootte van uw team om geweldige SEO te behalen. 

Breek de SEO-manuren die in de vorige stap zijn gedefinieerd in het volgende – dit zijn radicaal verschillende vaardigheden. 

Strategische / niet-technische SEO (inhoud, zoekwoorden, enz.) 

Verwijzingen verzamelen 

Reporting 

Technische SEO 

Tel alle manuren op per functie en deel elke functie door 30 (in de veronderstelling dat ze 30 uur per week daadwerkelijk SEO-werk zouden kunnen verrichten). Mogelijk kunt u enkele van de hierboven genoemde functies combineren. Een niet-technische / strategische SEO zou bijvoorbeeld kunnen rapporteren. Maar als je dit uit elkaar haalt, kun je echt zien hoeveel van elke SEO-vaardigheden je van maand tot maand nodig hebt. 

Voeg eventueel benodigde beheeruren toe voor dit team. 

Bepaal het aantal mensen dat nodig is om de benodigde SEO-uren te halen en bepaal voor elk het salaris / budget. 

Vergelijk de totale kosten van iedereen in het SEO-team (huidige + nieuwe mensen die u zojuist hebt geïdentificeerd) met SEO-inkomsten om te zien of het zakelijk zinvol is om zelfs uw teamgrootte te pitchen. Als u SEO-winstcijfers (of geschatte winst op basis van een percentage van de omzet) kunt gebruiken, krijgt u hier nog meer inzichten in. 

Voor velen is de SEO-teamgrootte die u zojuist hebt geïdentificeerd te groot. Uw volgende stap is het plannen van een managementgesprek: 

Laat het management zien waarom wat u hebt geschat daadwerkelijk nodig is. 

Wijs erop dat dit niet realistisch is op basis van de huidige SEO-inkomsten. 

Bespreek dat dit betekent dat je elke niet-SEO-rol nodig hebt om hun 20% SEO onder de knie te krijgen, wat 80% van de impact voor hun rollen maakt, zodat je SEO bedrijfsbreed effectief kunt beheren / leiden met een redelijk aantal SEO-medewerkers. 

Toon het personeelsbestand dat u nodig zou hebben als elk team daadwerkelijk wist wanneer het SEO-team moest worden binnengehaald voor projecten als er geen nabewerking was, etc. (Herhaal uw cijfers voor dit scenario.)  

Praat ten slotte over het budget dat wordt gevraagd: een SEO-team van X mensen * EN * $ Y voor solide SEO-training voor elke rol die de website raakt, bedrijfsbreed. 

Nu zult u echt een goed begrip hebben van de grootte van het SEO-team dat u voor uw bedrijf zou moeten hebben. En nog belangrijker, hoe het groeien van het SEO-team met leidinggevenden te bespreken. 

Laat een reactie achter